#25 När stressen tar ut sin rätt

Varning för långt inlägg – icke gravidrelaterat.

Har haft en jobbig vecka, har haft svårt att somna sen i söndags. När jag väl somnat har jag sovit okej men själva insomnandet dröjer. Onsdag kväll fick jag ont i huvudet, frossa och orolig mage. Tog en alvedon med en actimel och bäddade ner mig under dubbla täcken. Torsdag kändes hela kroppen lite som när man håller på att få influensa, alldeles trött, öm och motvillig. Ont i huvudet i princip hela dagen och inappetent, åt lite för att jag vet ju att man måste ha näring… Igår stannade jag hemma från jobbet. Åkte och fixade en grej som jag hade lovat men jag borde inte ha gjort det för jag mådde verkligen skit när jag körde och det var ansträngande att utföra uppgiften. Sen åkte jag hem och la mig på soffan. Det gjorde ont i magen när jag låg på sidan, värst vänster. Tempade på 37,8 och ringde VC för råd. Sköterskan rådde mig att hålla koll på temp och vila, om det blev sämre eller oförändrat skulle jag ringa 1177 runt 18. Sagt och gjort, då hade tempen även stigit till 38,3, däremot hade magen lugnat ner sig. Enligt den sköterskans råd kunde jag fortsätta hemma och ta det lugnt men åka in eller ringa igen om jag var orolig. Symptomen passar delvis in på blindtarmsinflammation så, yay! Ångesten… Men senare under kvällen gick tempen ner till 37,0 igen och har varit under dagen idag. Hade ont i nedre delen av magen mellan kl 5-8 ungefär men sen har det varit ok under dagen. Ätit lite rostmacka och Proviva blåbärssoppa. Massa probiotika! Rutiner för kolik – probiotika, vätska men ingen mat alt. snällmat (ris, vit fisk, kokt kyckling osv).

Jag hoppas att det håller sig i schack, ska resa lite i veckan och det vore så surt att bli inlagd på sjukhus utomlands eller få en brusten blindtarm under flygresan! ”Förhoppningsvis” är det ”bara” jobbrelaterad stress. Ett enkelt sätt att lindra det är att sjukskriva sig och rå om sig själv ett tag. Som nu ska jag placera min lekamen vertikalt under en filt och slå på en film 🙂

Kommentera

