#77 Snälla hjalp maj!

Jag ringde min barnmorskemottagning i förmiddags och frågade om mitt plötsliga kräkillamående kan bero på förstoppningen. Hon sa att det är möjligt, men det kommer ju aldrig gå att få veta.

Tipsen mot förstoppning var mycket vätska, motion, fibrer och katrinplommon. Just katrinplommon har jag dåliga minnen av från min barndom att det var så vidrigt. Men jag tog mod till mig och köpte en påse. Det stod inte katrinplommon på någon påse, men på den på baksidan av Icas torkade plommon stod det ”Traditionellt ofta använda som huskur när stora och små blir hårda i magen.” Hur många ska man äta då? Jag har nog ätit 4-5 stycken nu, och har under dagen druckit två halvstora glas vatten. Jag tycker att vatten är svårdrucket. Kan man smaksätta med något? Saft är kanske för sött? Eller ska man svepa en flaska läsk och hoppas att kolsyra och socker löser upp skiten? LÅT BLI blåbärssoppan bara, den är förstoppande och rekommenderas vid diarré.

Jag har bestämt mig nu för att min kost ska bestå av så mycket flytande föda som möjligt, och fibrer från grönt. Har köpt på mig ett gäng soppor och så har jag ju mina loppfrön. Alltså havregrynsgröt var inte kul på vägen upp, kan man ha det på något annat? Vill inte äta dem slemmiga som de är liksom.

En reaktion på ”#77 Snälla hjalp maj!

Kommentera

