#90 Snart en milstolpe

En dag kvar av första trimestern. Hur knasigt? Därefter ska man ju må så rackarns bra! Eller? Låt oss hoppas. Hittills tycker jag inte att jag har varit speciellt stereotypisk. Jag var övertygad om att jag skulle bli en som mådde illa och spydde, men jag önskade mig verkligen motsatsen. Utan framgång.

Jag har inte heller haft nån särskild ökning i boobs. Visst har de ömmat men jag kan inte påstå att de har växt.

Det är den här rackarns saliven. När man läser är teorierna att man får en ökad produktion eller slutar svälja lika frekvent för att man mår illa av det. Jag ringde äntligen barnmorskemottagningen för råd nyss. Hon som svarade hade aldrig hört talas om det. Hon pratade med en kollega som jobbat i 30 år som också tänkte att om man mår illa låter man bli att svälja, kanske till och med omedvetet. Men alltså jag kände klart och tydligt från en dag till en annan att munnen fyller upp på sekunder. Jag kan ju knappt uttala en mening färdigt utan att behöva spotta mellan orden. Seriöst, det är ju inte normalt? Bm föreslog att ringa vc och fråga generellt. Ringer 1177 och frågar men det är ingen som svarar. Har luren på högtalare i väntan på att nån svarar. Det enda jag kan hitta via google och min andra app ”My Pregnancy Today” så är det amerikaner som upplever det här. Råden är typ ”ät lite och ofta, drick små klunkar vatten, sug på hårda tabletter/karameller, tugga sockerfritt tuggummi…”. Och den här då: ”Remember, saliva is good for digestion and is antifungal, antibacterial and protects your teeth and gum.”

SKIT PÅ ER.

Kommentera

