#143 Vecka 21

Igår morse vaknade jag av årets första myggbett, jajamen! Gissa var – klassiskt – mellan hälsenan och fotknölen.

Off topic. Nu har 20 hela veckor passerat! I appen 1177 förra veckan stod det att halva graviditeten passerat, men om den ska vara i 40 veckor måste ju 20 passera? Eller tänker de att 19+19=38 då man är klassad som fullgången? Strunt samma, vi säger 50% nu. Vi kan väl göra något jag inte brukar, lägga in vad det står i appen.

Barnets utveckling:
Nu har alla organ bildats, men det kommer att ta många veckor innan de mognat och börjar fungera. Fostret har blivit ungefär 26 centimeter långt och ökat i vikt till omkring 400 gram. Det kan höra och reagerar på både ljud och ljus.
Livet i livmodern är enkelt, fostret lever i ett viktlöst tillstånd och behöver inte göra av med mycket energi. Det är fortfarande väldigt outvecklat och skulle inte kunna överleva utanför magen.

I gravidkroppen:
Nu upplever många att en behaglig tid börjar. Gravidmagen syns ofta väl, men är inte alltför stor. Illamåendet och tröttheten har kanske gått över, men vissa fortsätter att må illa. Humöret brukar vara mer stabilt och de småkrämpor som kan komma i slutet av graviditeten kanske inte har börjat än. Viktuppgången är olika för olika personer. Försök att äta så näringsriktigt som möjligt.

Jag är fortfarande ett smalt preggo. Men jag förväntar mig att magen i vilken vecka som helst nu kommer poppa. Jag menar, 26 cm? Det märks att kotten blivit stor, rörelserna är kraftiga. För kanske en vecka sen om kotten gick totalt bananas valde jag att vända mig på sidan för det kändes så läskigt x) Men nu spelar det ingen roll, jag känner lika tydligt när jag ligger på sidan så det är väl bara att se det som en invänjningsperiod. För… tre veckor sen tror jag, tog jag nya mått sen jag gjorde en nollpunkt innan graviditeten. Jag har mätt om naveln, där det är störst respektive minst omfång. Det enda som har ändrats på dessa tre veckor är över naveln där den ökat med 3 cm, eftersom att livmodern har växt på höjden. Jag får allt ta och påpeka att jag enbart gör det här för att jag är nyfiken på hur kroppen förändras, jag lägger ingen vikt vid om jag tycker att det är bra eller dåligt på något sätt. Det enda jag gör som träning är yoga och ridning, och jag kommer att fortsätta med det så länge det går och återgå till det så fort jag känner mig redo, enbart för att det får mig att må bra, inte för att skynda tillbaka till någon fit kropp. För det har jag aldrig haft. Men jag är nöjd med den jag har, vill att den ska hålla och inte orsaka mig smärtor.

Nu. Kommer magen i vecka 21. Asså sen vill jag att ni slutar skratta åt att jag skriver veckonumret i paint. Jag har inget fancy program i min dator. Paint är min vapendragare. ^^,

v21

2 reaktioner på ”#143 Vecka 21

Kommentera

