#189 Barnmorskebesök nr 3

Idag tog jag bilen till Jkp för att hinna vara på plats så länge som möjligt. Hade en bra kort dag som avslutades med en läkemedelslunch och sen ett informationsmöte om triage innan jag smet för att hinna byta om och åka.

När jag kom dit fick jag göra ett urinprov som var normalt glukos och negativt för proteiner. Låg lite lågt i hemoglobin, 107 g/L, de ville ha mig över 120 g/L så jag får börja äta järntabletter. Fick namn på två olika, den ena skulle ha lite färre biverkningar men den var betydligt större och jag har redan svårt att svälja tabletter. Fick rådet av uskan att ta den varannan dag till en början för att vänja magen, och att ta den inför läggdags med C-vitamin för bästa upptag. Mm de kan sina jobb ^^, Blodglukosen var på 6,1 typ och helt okej. Det lät på min barnmorska som om jag inte behöver göra en (ny) screening om det inte skulle stiga. Yay!

Jag vägde 71,0, men hon drog av 1 kg för kläder trots att jag bara har en tunn klänning och tights x) Blodtrycket kommer jag faktiskt inte ihåg nu, rackarns. Men det var väldigt bra i alla fall. Livmodern ska vid v 25 vara i nivå med naveln och nu när jag är 26-27 strax ovanför vilket jag gjorde och mätte exakt på medellinjen. Go me!

Till sist lyssnade vi på hjärtat och mätte hjärtfrekvensen hos Kotten. Hon hittade hjärtat direkt och dopplern fladdrade mellan 131 och 145 typ. Hon räknade själv till 132 och konstaterade att ”Det finns ingen vetenskap som styrker dessa teorier men man brukar säga (gissa) att under 140 är en pojke och över 140 en flicka.” Så teorierna och gissningarna fortsätter peka på ett gossebarn. Kimmy filmade lite, ska se om jag kan få den och lägga upp.

Kom hem och tog in posten. Det hade kommit ett brev till någon L Eriksson med en adress som liknar våran men som när jag söker på den inte finns. Vafan? Så jag kan inte kontakta denne människa med oh så ovanligt efternamn. Får skicka tillbaka till avsändaren. Vi får fortfarande post till en av de som bodde här innan oss också, trots att vi flyttade hit för över 2 år sedan. Jag undrar vad de pysslar med på posten här i stan…

Kommentera

