#217 Vecka 30

Shiiiiiit!

Kotten väger ca 1,4 kg! Fram till förlossningen kommer den lägga på sig 200 gram varje vecka. Det finns fortfarande plats att vända sig och jag har en känsla av att min unge tänker ligga på tvären resten av graviditeten. Har börjat få sparkar mot de falska revbenen, obehagligt men ännu har det inte gjort direkt ont. Jag brukar lägga handen och hålla emot, det är bra med kraft i de där fötterna alltså! Men det brukar lugna ner sig, hittills i alla fall. En vacker dag skiter den väl fullständigt i mina protester och sparkar vidare.

I förrgår låg jag ute och myste i solen. Minns inte om jag skulle sätta mig upp eller bara vända om, men jag tog i alla fall i med bukmusklerna som vanligt och då blev det som en ridge (ås) längs mitten av magen. När jag palperade kändes det liksom som ett dike under det, som om det var ett tre – fyra cm avstånd mellan bukmusklerna eller nåt. Alltså jag vet att de töjer ut sig. Men det är väl ändå inte fascian som töjer sig? Och inte  mycket? Det blir ju som ett avlångt navelbråck! Men samtidigt kändes det ju inte som tarmar i ridgen. Jag vet hur det känns, jag har petat på ett par navelbråck när vi opererat fölungar. Detta måste jag komma ihåg att fråga bm på fredag. Lägger upp en bild, är lite svårt att se men ni ser ju att det blir alldeles spetsigt längs linea alba i alla fall.

ridge

v30

Kommentera

