#246 Vecka 35

85% av graviditeten är avklarad och det är 42 dagar kvar. Om man tänker på att ultraljudet bedömde BF till 17/8 vilket betyder att jag skulle vara i vecka 36 nu, så skulle det betyda att Kotten är färdigbakad och skulle kunna komma om två veckor. Nu är det ju tre. Men ändå. HOLY MOLEY.

Kotten väger ca 2,4 kg och är 47 cm lång.
”Livmodern har vuxit sig så hög att den når upp under revbensbågen. En del gravida kan få ont över revbenen. Att sträcka på sig kan avlasta. Så här långt in i graviditeten brukar ledbanden och musklerna i korsryggen mjukas upp vilket kan ge ont i ryggen. Bebisen trycker på överallt och det kan vara svårt att andas, sitta, stå och sova. Nu står magen som högst, för att snart sjunka ner lite. Då blir det lite lättare att andas igen.”

Jag har definitivt märkt av att det är jobbigt med andningen. Promenera gör jag långsamt, men egentligen enbart pga andningen. So far i alla fall. Det är jobbigt att sitta i bilen, mina kärl blir mosade så jag blir på gränsen till yr. Jag saknar att ligga på rygg vilket inte går alls nu. Att sova är lite olika, vissa nätter går bra. Det är lite för varmt för min smak och nu har det ändå varit lite mulet och lägre temp. Har bullat upp under bäddmadrassen med soffkuddar för att komma upp med huvudet och underlätta andning och minska trycket på brösthålan och övre bukhålan.

Igår var jag ute i regnet och plockade blåbär. Då fick jag ont i ländryggen när jag böjde mig fram och plockade, men det gick över när jag reste mig och gick en bit. Tror jag ska låta bli det ändå. Det var bättre att sätta sig, men det var ju så blött. Visserligen hade jag regnkläder men jag ville inte riskera att det gick igenom och blötte ner röven. Blåbär med gräddmjölk har jag ätit till frukost nu ❤ Ska baka muffins efter min mormors farmors recept som hon enligt min moster tog med sig från Amerika för 100 år sedan. Coolt. 100 år gamla muffins. De är vansinnigt goda ^^,

Varför ska jag alltid flumma iväg på något annat? Jag gör ett nytt inlägg.

v35

 

Kommentera

