#259 Vecka 37

Kotten väger nu 3 kg och är 48 cm lång. Tränar vidare på andningen och lägger på sig chub.

Det påstås att bebisen ska sjunka ner nu och fixera sig och därmed ge mer plats åt thorax och övre abdomen. Mm… Men nu har ju barnmorskan sagt de senaste två gångerna att den i princip är fixerad, så det kan väl inte sjunka då? Eller når den vid nån punkt en viss kroppstyngd att den sjunker ner och ihop på grund av det? Jag tycker i varje fall att magen är ungefär lika stor utåt sett som det har varit ett tag. På insidan däremot är det trångt. Jag får inte plats i mig själv. Jag sa till mamma igår att jag kan tänka mig att skyffla ut allt och lägga på en kärra att dra efter mig istället. Eller vara en fågel. Ruva ett ägg.

Fyra veckor till BF och om en vecka anses fostret fullgånget. Imorgon är det dags för ett bm-besök, tillbaka till min ordinarie ❤ Jag har hunnit med att fota magen, känns bra.

Jag har haft lite mensvärksaktiga känslor då och då, framför allt om jag har ansträngt mig eller varit lite stressad. Men det har inte varit varje dag och det har inte varit långa stunder. Ibland ilar det till kring cervix, antar att det är när bebis trycker mot bäckenbottenmusklerna. Och rörelserna är större och kraftigare nu. Igår var Kotten helt galen, mer vaken än sovandes tror jag. Jag började betvivla hållbarheten på mitt skinn! You stay in there! Jag är som sagt inget ägg.

v37

Kommentera

