#268 Vecka 38

Nu är Kotten fullgången och färdig att födas, men det kan lika gärna ta upp till 5-6 veckor till beroende på om det inte startar av sig själv och hur länge de låter en gå över tiden här. Jag vill helst inte bli igångsatt efter 42 hela veckor, då vill jag nog hellre bli snittad faktiskt.

Nu väger Kottis drygt 3 kg och är omkring 49 cm lång. Förlossningen är påfrestande även för barnet. Men barnet klarar detta väl, och har till exempel lagrat extra näring som det kan använda. Underhudsfettet fungerar som energireserv den första tiden efter födseln.

Allt fler känner förvärkar. En del gravida kan uppleva en ilande känsla när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten. Vissa ökar i vikt under hela graviditeten, andra stannar av mot slutet. En del gravida får besvär med diarré i slutet av graviditeten.

Jag har som sagt känt lite mensvärk ibland men inget oroande. Inget mjölkläckage men viss ömhet i brösten. Den anterala fogen har ilat ibland, framför allt när jag kliver i och ur bilen eller vänder mig i sängen. Kissar ofta på natten, täppt i näsan och saliven har runnit till ordentlig igen vilket är väldigt tröttsamt. Vädret har varit tråkigt vilket gör mig rastlös och irriterad. Idag tänker jag trotsa det och gå ner till stranden så får det bli hur det blir.

Om det var någon som såg på Allsången igår så var det ju en kille som sa ”Att få sitt första barn är som att få hem en farbror med mat på kläderna som stryker sig längs möblerna och vrålar befallningar. Det är som att vara gift med en dansk.” Asså, va? x)

v38

progression v8-18-28-38

Kommentera

