#271 Tillåt mig att vara yrkesskadad

Sitter och kollar på Midsomer Murders. En man dör av en överdos ketamin som han fått i sig oralt. Jag vet att det använts nån annan gång men jag minns inte om det var en annan serie eller bara ett annat avsnitt.

Skit samma.

De påstår att ketamin är ett lugnande medel för djur, framför allt häst. Polisen frågar om man skulle kunna använda det för att lugna ner en stressad häst och veterinären säger att ”Ja det kan man.”

MÖÖÖÖH Major faktafel. Ketamin är ett sövande medel. Det är väldigt potent och det har en kraftigt kataleptisk effekt, dvs att musklerna blir helt stela. Det kan även ge hallucinationer. Jag har enbart inducerat narkos på häst med ketamin, och innan man kan ge det måste man ge en typ av lugnande + en opioid som har viss lugnande verkan, samt ett läkemedel som är väldigt muskelrelaxerande. Vissa hästar lägger sig väldigt lugnt och fint, medan andra spasmar, ser spöken eller blir stela en stund ändå innan alla läkemedel hinner verka. Så jag skulle vilja se den som försöker ”lugna” en stressad häst med enbart ketamin.

Kommentera

