#307 Smygstart. Dop. Och det här med gudpäron.

Jag är stenhård när det gäller julmust. 1/12 eller första advent, beroende på vilket som kommer först. Men nu när snön ligger som ett täcke över marken blir jag väldigt sugen. Jag har lyssnat på julmusik.

Det är ju första advent om två veckor, samma helg som dopet. Hoppas kyrkan och lokalen är pyntad. Jag ska börja på torsdagen med att putsa fönstren och stryka/byta gardiner. På fredagen sätter jag upp stakar och stjärnor så kan jag tända dem på lördagen om nån kommer förbi innan eller efter dopet 🙂

Och apropå dopet, jag pratade med prästen igår. Vi bestämde psalmer och att syrran ska sjunga Handens fem fingrar. Han verkar himla trevlig, kul 🙂

Vi har valt gudföräldrar också. Min bästa vän Hanna och Kimmys kompis Fredrik. En av dem. Han känner flera.

Kimmy ville först att något av våra syskon skulle vara det tillsammans med deras partner. Jag förstår delvis att man vill det. Samtidigt har de fått den stora äran att vara moster/morbror/faster/farbror. Eftersom en gudförälder sedan länge inte har någon juridisk förpliktelse om vi dör ex. så tycker jag att det är roligare att ”vidga” familjen. Vissa föredrar att säga fadder, även om jag tycker att gudmor/gudfar låter finare. Uppgiften i mina ögon är att finnas till som en extra vuxen kontakt, mentor, vän. En som kommenterar ihåg dopdagen, födelsedag och julafton med ett kort eller besök.

För mig har valet av gudmor till mitt första barn varit självklart länge, eftersom hon är min allra bästa vän. Till nästa unge var det inte lika självklart men jag har bestämt nu i alla fall. Om hon vill. Kommer dock inte fråga förrän den kakan är bakad och gräddas 😉

Om jag någon gång får frågan skulle jag känna mig väldigt glad och hedrad 🙂 Min gudfar dog tyvärr när jag var 9, han var 53 och fick en hjärtinfarkt. Min gudmor har jag en fin relation till, hon är en jättefin människa. Vi ses inte jätteofta men vi brukar höras då och då. Hon kom förbi mamma när vi var uppe sist. Lilleman fick en skallra, en filt, ett par strumpor och en haklapp. Gulle ❤

Näe nu har jag spårat iväg långt från startämnet. Puss på er och trevlig helg!

Kommentera

