#347 Huggtänder

Nu kom jag på vad jag skulle skriva om. Varför? Jo för att jag blev påmind.

Med de två små sylvassa tänderna har nu lilleman börjat bita i saker. Han försöker stoppa mina fingrar i munnen för att bita på dem. Han biter i nappflaskan emellanåt när han dricker vatten (vilket han typ har lärt sig hålla och göra själv nu), han bet mig i tån förut när jag satt i soffan och han satt i gåstolen och han biter mig vid amningen.

Är det två saker jag inte fixar, så är det stötar från elstängsel och att bli biten. Hittills har det ju framför allt gällt hund- och kattbett jag varit en fena på att undvika. Men nu blir jag då biten minst en gång, gärna några fler, varje gång jag ammar. Och jag har läst någonstans att man ska säga ”Aj” och låta arg/bestämd för att barnet ska förstå att det inte får bitas. Men han fattar ju ingenting. Han tittar upp på mig och skrattar. När han är pigg i alla fall. Jag säger ”aj” och han rycker till samtidigt som jag rycker undan. Nu precis nyss vid läggningen så bet han till för andra gången och då sa jag ingenting men drog undan och han blev skitledsen. Jag tror att han kanske lyckades bita sig själv i tungan för han grät och skrek ganska så hysteriskt en bra stund. Till slut lugnade han sig så pass att han kunde äta färdigt och somna.

Oh dear lord. Imorgon på BVC ska jag prata med sköterskan om hur jag ska börja avvänja (vid 6 månader), för jag tänker banne mig inte stå ut om han ska bitas. Sprattlet och rivmärkena kan jag hantera, men att bli en tuggleksak går fetbort.

Jo. När jag ändå sitter här kan jag berätta hur det gick på simmet. Vi dök tre gånger. Han blev lite ledsen men det gick över. Han tyckte nog att det var äckligt att svälja ner saltvattnet. De vet ju inte än att man kan spotta ut det. Men inga andra konstigheter i alla fall, inget vatten i lungorna. Sen blev han supertrött och jag tror att morgondagen kommer att bli riktigt härlig…

Kommentera

