#353 Att amma eller inte

När Lokeman sätter de sylvassa i tutten tänker jag att direkt 6 månader ska vi börja fasa ut. Men när han äter snällt och inte vevar alltför mycket med armarna så är det ju väldigt mysigt. Det är ju dessutom smidigt att transportera, det är perfekt avvägt i näring och temperatur, och det är gratis. I en bok jag har lånat av mamma står det typ ”En duktig mamma slutar amma efter ett år, en duktig bebis slutar vid 9-10 månader.” Tror det var ett år. Och hon menade att det var vad som påstås i alla fall, inte att det på något sätt skulle vara sanningen.

Nu ammar jag morgon, middag och nattning samt fritt under natten. Fm och em får han gröt. Vi får la se hur det blir. Kanske blir så att nattamningen fortsätter längre än på dagen.

Jag har i alla fall en definitiv gräns vid ett år. Så här ser jag på saken. Man slutar när det känns bra. Men. Själv skulle jag känna mig obekväm med att amma ett barn som är så pass stor att det pratar och är mer medvetet. Ammandet är visserligen en stund av mys och trygghet och bonding, men behovet av själva bröstmjölken är ju passerat.

Myset kan man ju ha i knäet ändå, men jag kommer inte langa fram bröstet till ett stort barn. JAG tycker att det är konstigt. Men jag respekterar andra som vill.

2 reaktioner på ”#353 Att amma eller inte

  1. Här blev det tills han blev 3 månader, sen vägrade han totalt. Så då fick vi börja med ersättning. Jag hade ju hoppats på åtminstone 6 månader men det sket sig… Det är inte så farligt jobbigt med flaska.

    Gilla

Kommentera

