#359 Att heta något

Von Sydow har jobbat sin sista dag innan förlossningen. Jag minns att jag tyckte hon såg gravid ut innan hon ens gått ut offentligt med det. Shit vad länge sen. Snacka om att tiden som mamma går mycket fortare än som gravid.

På sin blogg ber hon om namnförslag på både tjej- och killnamn som ska passa till de tidigare barnen Marianne och Klas.

Snacka om att vi alla har olika uppfattning om vad som är fina namn. Det föreslås Greger, Britt-Inger, Lars-Åke, Allan, Gulli… Jag håller med om att de skulle matcha, men det är verkligen inte namn jag skulle välja. Tittar man verkligen på en liten liten nyfödd parvel och tänker ”Söta lilla barn. Du ser nog ut som en Lars-Åke. Det får det bli!”.

Det är lustigt hur namn är populära i generationsintervall och säkert olika beroende på var i landet man är. Min mamma sa att när jag föddes tyckte hon att det var jättekonstigt att småpojkar döptes till Anton, för henne var det ett gubbnamn. För mig är det ju inte det.
Mina jämnåriga tjejer från gymnasiet har typ alla en varsin dotter som heter Tindra. Men det har dalat på poppislistan sedan dess. Alice och Lily ligger högt upp bland de populäraste flicknamnen. Det måste ju vara Twilight/Harry Potter-generationens döttrar. Oscar tror jag toppade pojklistan.

Skulle Loke få en lillebror skulle det ju passa med Tor eller Odin typ, men jag vill inte ha det. Jag vill i så fall döpa honom till Felix. Om det blir en lillasyster vill jag att hon ska heta Saga. Eller kanske Ninni? Och sen är det ju det hemliga namnet som jag inte kommer avslöja förrän jag vet om jag får använda det eller inte.

Kommentera

