#360 Coopen

Var på Coop forum häromveckan och skulle ha lite blöjor och gröt och testa om Loke gillar någon burkmat. Det finns inte så mycket som är 4 mån+ så vi tog några fruktpuréer och någon med rotfrukt och broccoli. Han smakade ju som sagt Sempers majspuré och dissade den, men deras blåbär & äpple var godkänd.

Svärmor berättade för mig att Coop har 20% rabatt på alla blöjor för medmerakunder. Men den gången när jag var där höll en tjej på att packa upp grötar och grejer och berättade då att det har ändrats på grund av nåt tjafs med fabrikörerna (om jag minns rätt?). De hade i alla fall valt att istället sänka försäljningspriset med 20% och även börjat sälja barnmatsburkar 5 st för 50 kr för medlemmar som alltid ska gälla, och då var det deras märke Änglamark och Hipp. Så, bra pris på ekologisk burkmat. Bra där Coop!

Nu blir ju Kottis 6 månader (ETT HALVT ÅR HELVETE. Var tog tiden vägen!?) nästa vecka, så jag ska köpa ett paket gröt av någon sort från 6 mån. Jag tänkte att jag skulle göra som man gör med djur, en försiktig övergång och inte bara byta rakt av från en dag till en annan. De sa på BVC att det är vanligt att de inte gillar konsistensen på den ”större” gröten. Så jag tänker att man över ett par dagar kör 75/25, 50/50, 25/75 och sen byter helt. Såvida inte jag märker att han tycker att den är helt okej. Men jag måste ju ändå göra av med det gamla paketet.

På min BVC rekommenderas att inte ge barn under ett år risprodukter pga att de kan innehålla arsenik. Har de sagt något till er? Ändå säljs det ju risgröt och välling i butiken, antar att det finns de som inte har något val. Eller så är det en ny rekommendation och producenterna har inte hunnit ifatt. Spela roll. Han får nån havre- eller fullkornsgröt, kanske med någon rolig smak.

3 reaktioner på ”#360 Coopen

  1. Skandalen i slutet på 70-talet då ersättning felaktigt marknadsfördes mot föräldrar i fattiga länder var förfärlig. När man tillreder ersättning behöver man rent kokt vatten, men då många i tex de afrikanska länder där ersättningen såldes inte var läskunniga förstod man inte detta utan tillredde med smutsigt vatten. Barn dog på grund av detta, en enorm tragedi som aldrig får glömmas. Denna tragiska händelse ledde till att producenterna och myndigheterna gemensamt tog fram en global kod för hur ersättning får säljas och marknadsföras =WHO koden. Nestlé var med och tog fram koden , tillsammans med andra företag, myndigheter, läkare. Nestlé följer koden sedan den togs fram. För att vara så säkra vi kan på att verkligen göra rätt anlitar vi en extern firma för att granska att allt sköts på ett etiskt sätt.
    http://www.nestle.com/csv/nutrition/baby-milk
    http://www.ftse.com/products/indices/FTSE4Good

    Liked by 1 person

Kommentera

