#362 Början på slutet

Nu ser det ut som så att Lokeman tuttar innan vi stiger ur sängen, gröt på fm typ 9. En bit mat ur burk eller hemlagad runt 12, gröt vid 4 och tutte vid nattning. Varannan dag blir det lite mindre mat och amma till lunch, varannan dag lite mer mat men ingen amning. Sen kommer jag kunna sluta amma helt dagtid och bara amma på natten. Det stod på någon sida att man kan märka att barnet är redo att sluta när det är lättdistraherat, inte verkar vara intresserad av att amma och att det då är en bra tid att avvänja. Stämmer in på honom. Jag känner att han är mogen att utesluta amningen dagtid, men han är mer mammig om natten och det känns då som om att han vill ha både mat och trygghet. Så att amma varannan dag lunch är mest för min skull, för att slippa mjölkstockningen och fasa ut försiktigt.

När vi besöker BVC nästa gång 7/3 ska jag ta snacket med sköterskan också för att känna lite stöd därifrån också. Ska fråga när han är tillräckligt gammal för att inte äta om natten. Det är mitt minsta bekymmer faktiskt. Men när det inte längre behöver ätas på natten för hungerns skull så ska vi nog försöka flytta in honom till sitt eget rum och köra en tre nätters stoneface och sen ha rutinen att han sover hela natten. Vi får se när det blir. Har ingen aning. Kan hända att sköterskan säger att det är bra om han får äta nån gång på natten tills han är året? Någon som vet om det finns några riktlinjer? Jag tror både jag och mina syskon blev nattavvänjda ganska tidigt. Vi slutades amma efter 4 månader i alla fall, så om vi fick äta måste det ha varit välling.

Nepp. Nu ska jag gå ner och se om jag lyckas logga in mig på makens dator och spela lite sims. Annars kommer jag upp igen och kollar gamla avsnitt av Så ska det låta. Roligt.

Kommentera

