#363 Skevt

Tyvärr har K varit tvungen att jobba på sitt gamla jobb ett tag nu och kommer behöva göra det i ungefär två månader till. Det innebär att han jobbar natt och då försvinner en satans massa timmar. Visserligen kan jag ha Loke bredvid mig utan att det blir trångt för alla tre (bara oss två), men när han kommer hem och vill sova måste vi typ gå upp utan att kunna morgna oss eller tända mjukljus och vakna till liv i lugn och ro. Fram tills han stiger upp kan vi ju inte göra vad som helst heller för att han sover. Men försök tala om det för Loke att han inte får skrika eller rusa omkring i gåstolen eller skramla med leksaker. Försök gå promenad mellan 6-14. Jag kan inte gärna vara på stan varje dag alla dessa timmar.

Igår var vi på familjecentralen, men det var ju mellan 13-16. När vi kom dit hade pappan vaknat. Då spelar det ju ingen roll. Simningen är också på eftermiddagen. Jag tar inte med honom till stallet och rider, för jag kan inte köra omkring honom i vagnen och ha en 650 kg tung häst som plötsligt kanske kastar sig.

I två nätter nu har det varit orolig sömn. Jag gick och la mig ungefär halv tio, somnade efter tio någon gång när jag lyssnat en stund på ljudbok. Lilleman vaknade 23:15 och var orolig. Jag bestämde mig för att försöka få honom att somna om utan att amma och jag lyckades. Efter en lång stund. Sen vaknade han vid tretiden, ammade och somnade om intill mig. Vid fyra kanske kände jag att det var för trångt så jag flyttade upp honom på sin egen kudde. Då vaknade han igen och sen låg han och sparkade och ylade till halv sju kanske. Då somnade han om. Äntligen. Strax därefter kommer K och lägger sig. Då vaknar barnet igen. Då har jag sovit i kanske fyra timmar. Att då få höra att ”Du gick säkert och la dig vid 21 så du har sovit i minst sju timmar. Om du ska åka till stallet och jag ska ta honom under tiden och sen jobba vid 18 måste jag få sova minst sex timmar. Så ni måste faktiskt gå upp. Ta inte ut det på honom.”

JAG TAR INTE UT DET PÅ HONOM. JAG TAR UT DET PÅ DIG.

Den här jävla uppfattningen om att vi har någon slags paradis och sover som små änglar genom hela natten bägge två, får mig att vilja kasta ut fanskapet att sova i snön. Han kan ju stoppa öronen med proppar och stänga dörren. Om Loke vaknar måste jag antingen se till att han somnar om, eller ammar och somnar om i sin egen säng efter det. Och amma är minst två gånger per natt. Det gör liksom att det försvinner minst en halvtimme per gång för att vakna till, hålla sig vaken och somna om igen. Och sen är det allt vaggande och sövande däremellan som ibland sker när han är så här orolig.

Gå och dra något gammalt över dig va.

4 reaktioner på ”#363 Skevt

  1. Säget bara.. oj! Vilken planet lever din andra hälft i? Övertygad om att alla småbarnsföräldrar någon gång under första året vill skaffa en egen lägenhet..
    Säkerligen för att vi fortfarande är så satans ojämnställda så fäderna inte har bättre begrip på att samarbeta eller fatta hur slitsamt det är med en liten som inte sover 10h i sträck, 7 dagar i veckan.
    Skickar dig massa tålamod och styrka. ❤

    Gilla

    1. Ja jag vet inte. Han har blivit rätt bortskämd av sin egen mamma under uppväxten och är inte direkt van vid att behöva ta eget ansvar för rum och tid, och inte heller att behöva utföra uppgifter ordentligt. Jag fattar ju att han var trött efter att ha varit vaken från 12 dagen innan och jobbat 18-06 men det finns faktiskt en gästsäng som han kan krypa ner i… x)
      Tack, absorberar! ❤

      Gilla

    1. Vi har ju ändå varit tillsammans i fem år, man tycker att han borde veta vad som gör mig irriterad och arg – OCH vad som reparerar och gör mig glad och stabil igen. Men nääee. Lokeman ska banne mig uppfostras att lära sig vad kvinnor vill ha. xD

      Gilla

Kommentera

