#373 DIY spjälskydd

Okej, här kommer en beskrivning över hur jag gjorde mitt spjälskydd. Hoppas någon finner inspiration och hjälp 🙂 Jag har skrivit vad ni ska vara uppmärksamma på, saker som jag gjorde fel vilket resulterade i mer eller mindre krångel, eller oåterkalleliga fel.

Måtten för detta spjälskydd är 45 x 360 cm. Petas det ned under madrassen som jag gjort, blir det en höjd på 35 cm för barnet, när sängen är i bottenläget.

Jag betalade för 370 cm tyg, men fick betydligt mer, säkert över 4 meter. Bredden är 150 cm. Fyllningen är skumplast, typ 1-1,5 cm tjockt. Knytband av vitt bomullsband, 30 cm långa (hade varit bra med längre i hörnen på Lokes säng), NIO stycken. Tråd.

Jag gjorde såhär:

  1. Mät upp storleken på skumplasten eller vadden, vilket du nu valt. Jag gjorde fyra separata stycken för alla sängens kanter, två stycken 45 x 60 cm + två stycken 45 x 120 cm. [Se noga till att få räta hörn och raka kanter, mina blev väldigt skeva]
  2. Lägg ut tyget på golvet, mät upp och klipp ut så stora stycken du behöver. [Jag gjorde två stycken á 90 x 180 + sömsmån så 100 x 200 cm.]
  3. Vik tygen med avigsidan ut. Mönsterpassa lite snyggt längs överkanten om du är pillig (om du valt ett sånt typ av mönster).
  4. Lägg skumplasten/vadden (en kort+en lång) på tygstycket. Lägg nästan kant i kant i överkant.
  5. Nåla ihop i underkant. [Jag satte nålarna så att huvudet var intill skumplasten, så att när jag satt vid maskinen visste jag hur nära jag kunde lägga sömmen.]
  6. Sy längs hela underkanten. Jag sydde med sicksacksöm. Vräng tyget.
  7. Lägg ut skumplasten på tyget igen. Lägg bitarna ganska nära varandra, ungefär en centimeter. Se till att det är lika mycket sömsmån på varje sida om skummet. Nåla mellan vaddbitarna, från överkant till underkant. Sy med sicksack eller raksöm. [Sy för allt i världen inte den här sömmen innan du vrängt tyget. Det gjorde jag. Då kan man inte vända det rätt… Einstein.]
  8. Stoppa i fyllningen från varsitt håll.
  9. Vik ihop och nåla igen öppningarna. Antingen är man riktigt pillig och syr igen för hand. Eller om man har mitt tålamod (alltså knappt något), sy hela vägen på maskin och bry dig inte om att sömmen blir fullt synlig.
  10. Om du inte gjort steg 4-9 med bägge tygstyckena parallellt, upprepa då stegen med stycke två nu.
  11. Välj vilka sidor du vill ha som kanter och vilka som ska skarvas. Nåla ihop. Jag lade rätt och slätt den ena över den andra. Sy med sicksack eller raksöm. [Det här kan vara riktigt bökigt när man ska sy, fick liksom rulla ihop ena änden och knöla in den i maskinen.]
  12. Nu börjar det väl bli riktigt snyggt!? Bara knytbanden kvar. Jag valde att ha åtta knytpunkter, ett i varje hörn och två på varje långsida. Antingen orkar du rulla ihop allt till en korv och sy fast dem med maskin, eller så gör du som jag och syr fast dem för hand. Sy först fast hörnbanden och knyt fast allt i spjälsängen för att på så sätt kunna markera upp exakt var du behöver resterande band. Det gjorde inte jag…
    [GLÖM INTE! Eftersom att det är ett långt stycke med början och slut, och inte sys ihop till en ”ring”, så behövs NIO knytband. Här gjorde jag också fel och blev tvungen att åka tillbaka till syaffären och köpa ett till…]
  13. Et voilá! Knyt fast och känn er fett nöjda med er själva.

Obs. Det är rätt bra att tvätta tyget först, det kan krympa.

Steg 420170320_142145

Steg 520170320_142607

Steg 920170320_171734

Rulla till en korv inför steg 1120170320_190719

Steg 1120170320_183732

Svär som en borstbindare när undertrådsspolen sitter på fel håll och får allt att fucka up. Klipp upp, vänd spolen, gör om, gör rätt.20170320_181012

Steg 1220170320_194129

Steg 1320170321_14163320170321_141640

Annonser

En reaktion på ”#373 DIY spjälskydd