#379 Licence to correct

Helt plötsligt, väldigt nyligen, har folk börjat skriva och säga ”och” istället för ”att”. Jag gissar på att det är för att det har blivit talspråk som slagit slint.

Så här till exempel: ”Jag hatar och flytta.”

Näe. Näe det heter faktiskt inte så. (Och nej det heter inte näe heller).

Det heter: ”Jag hatar att flytta.”

Jag kan inte för mitt liv förstå hur folk tycker att det ser rätt ut att skriva och där.

Vad gjorde ni alla på svenskalektionerna egentligen? Skärp er. Så galet irriterande. Ännu mer irriterande än folk som skriver ”dom” för att de inte kan skilja på de och dem.

Här ska jag lära er hur det funkar. Ta till exempel ovan, jag skrev för att de inte kan skilja på… Om du inte vet om det ska vara de eller dem, byt ut det mot jag eller mig. Det är inte alltid säkert att meningen egentligen fungerar med varken eller, det är som att säga ”Heter det en rak kurva eller ett rak kurva? Det finns inga raka kurvor.” Men ”en rak kurva” är ju grammatiskt rätt om man säger så.

Tillbaka. För att jag inte kan skilja påFör att mig inte kan skilja på. ”Jag” passar ju bäst? Därför ska det vara ”de” och inte ”dem”.

Jag är säkert hatad för att jag är en sån språkpolis. Men om ni hade lyssnat på lektionerna och läst fler böcker hade jag kanske inte behövt.

MVGbarn.

Kommentera

