#382 Ett Stockholm i sorg

Ännu en gång har en person tagit sig friheten att sätta skräck i människor, utsätta deras liv för fara och faktiskt allvarligt skada och döda. Tidigare har det skett i Nice och Paris, Bryssel, Berlin och London. Plötsligt sker det i Stockholm, Sverige.

Vårt fredliga och välkomnande land. Någonstans är det en pinne i ögat på personer som inte tycker att människor har rätt att leva i frihet och trygghet och i demokrati vilket leder till ett attentat där totalt oskyldiga människor drabbas.

När min lillasyster skickar en länk till mig från Expressen om ett inträffat terrordåd i min fantastiska hemstad, vår fina huvudstad, slår jag på TV4play och bevittnar hemska bilder. Har haft sändningarna på sedan halv fyra i eftermiddags, men jag kan fortfarande inte riktigt tro att det är sant.

I ett klipp från en övervakningskamera i en butik på Drottninggatan ser man folk springa för sina liv och kasta sig in i butiker, varpå lastbilen bara bråkdelen av en sekund senare svishar förbi i en fruktansvärt hög hastighet. Jag förstår inte hur en människa kan begå en sådan vansinneshandling. Vad har gått fel?

Mitt hjärta brister och jag är så djupt tacksam över att mina nära och kära, även mindre nära men ändå, har varit ur vägen för denna galning. Med tanke på hur långt lastbilen kört ända från Tegnérgatan till Åhléns City i den höga hastigheten, så är det ändå obegripligt lyckligt hur pass få människor som ändå blivit fysiskt skadade eller omkommit.

Hade jag fortfarande bott i Stockholm hade jag ställt upp och skjutsat folk som suttit fast när kollektivtrafiken stängts av, men nu gör jag ju inte det. Såg att en Hemköpsbutik spred ett Facebookinlägg där de meddelade att för alla föräldrar som satt fast inne i stan vars barn blir hemma själva skulle man kunna ringa dit och då fick barnen komma dit och handla eller så skulle de fixa mat. Mycket bra initiativ. Många skolor och förskolor har också sett till att hålla personal kvar och ta hand om barnen tills dess att föräldrar kommer och hämtar. Vet att Värmdö kommun skulle göra det. ❤

Kärlek och styrka till er mina fellow Stockholmare. Låt ingen någonsin trycka ner oss! Världens bästa stad, jag lovar dyrt och heligt att flytta tillbaka hem innan jag dör ❤

#prayforstockholm #stockholm7april2017

Kommentera

