#384 Åtta armar

Det där som mamma sa ”tre nätter av pest, sen sov ni alla tre hela natten”, funkade inte på min son. Han har sovit hela nätter ett par gånger, strövis. Men oftast vaknar han en gång runt tvåtiden. Ibland går det att söva om enkelt. Ibland går det att söva om efter lite jobb. Ibland somnar han om men vaknar efter fem minuter igen. Inatt var en sån natt. Efter en timmes vaggande, vattenflaska, napp och vaggvisor somnade han. Jag gick in till mig. Det kan inte ha gått mer än fem minuter innan han vaknade igen och då skrek han hysteriskt. Jag orkade inte mer så jag tog in honom till stora sängen i alla fall. Det är ju kanske att sabba för sig själv att ta den enkla vägen ut. Men när jag vet att han ändå kommer vakna klockan 6 och jag inte har någon backup som kan turas om, då får det fan vara. Jag skulle ju kunna stoppa proppar i öronen och vänta tills han däckar av utmattning. Men det känns inte heller som ett bra sätt att skapa ett tryggt barn.

I alla fall. Jag skulle byta bajsblöja innan jag stoppade honom i säng för en förmiddagslur för en stund sen. Jag har sen nån månad lagt ner skötbädden på golvet för att han inte ska ramla ner nu när han håller på och rullar omkring. Typ direkt när jag plockat av blöjan så lägger han ner handen på snoppen (så typiskt killar…) och får bajs på hela handen. Suck. Så jag torkar av den med en våtservett och börjar göra rent honom. Efter tredje gången med handen i bajs blir jag arg på honom och håller fast hans arm mot golvet med foten (det låter som en polisiär fasthållning av en bråkig brottsling, så var det inte). Till slut kan han anses ren nog för att sätta på en ny blöja och jag kan släppa armen. Han var inte glad på mig. Men å andra sidan var han ju trött som en olycka. Stoppade honom i säng och han somnade nästan med en gång.

Nu ska jag passa på att vila lite. Dalarna över påsk! ❤

En reaktion på ”#384 Åtta armar

  1. Det känns som om alla råd man får aldrig funkar, speciellt när det gäller sömn. Kämpa på, det är jävla skit att inte få sova, men någon gång går det väl över?! Annars skulle väl inte folk gå på den minan att skaffa fler barn.

    Schysst teknik för blöjbyte med jobbig unge. Jag hade inte fixat den!
    Jag kör med största möjliga mån distraktion med någon föremål eller att han står upp på skötbordet och grejar med saker på en liten vägghylla. Inte säkert på långa vägar men det är å andra sidan glada miner.. eller ja, oftast ska jag väl säga.

    Glad påsk!

    Liked by 1 person

Kommentera

