#410 Jag tycker (till) om menskopp

Så har jag provat den för första gången idag. Mensen kom inte riktigt när jag trodde att den skulle.

Det var först fram på förmiddagen som jag kände att det behövdes. Jag tror att man ska ge sig själv bättre förutsättningar än vad jag gjorde. Jag trodde att jag hade läst om hur man skulle föra in den – jag hade bara tittat på bilden. På menskoppen.se finns info om hur man gör, de har även länk till ett youtubeklipp.

Jag gick in på toaletten, vi väntade på att en patient skulle komma så jag kände mig lite stressad över att behöva skynda tillbaka och ta emot den (veterinären är fullt kapabel att göra det själv, men jag ville ändå göra ett gott intryck. Och arbete), och gjorde försök nr 1. Sköljde den i vatten och vek ihop den som jag sett på bilden. När jag förde in den vecklade den inte ut sig så fick jag ta ut den och googla hur jag skulle göra…

Tvätta händerna! Tryck ihop koppen en gång och vik den så den ser ut som en glad mun uppifrån. När den förs in är det bra att ha rundningen av vikningen framåt, och för in den vinklad lite bakåt. Vikningen för att det är lättast för koppen att veckla ut sig dorsalt där det finns mer utrymme, i framkant har vi ju pubisbenet som kan ta emot och hindra den från att öppna sig. Vinkeln för att slidan är vinklad bakåt, så man följer strömmen liksom. Fast man går motströms. Hehe.

Håll den mellan tumme och pek- och eventuellt långfingret. Samtidigt som den förs in får man smyga ner greppet längre ner mot pipen/pinnen. Precis när man för in den, och de första centimeterna känns det väldigt oskönt. Typ som när man får in ett spekulum hos barnmorskan. Men när den väl passerat den första lilla ”knycken” så är det okej.

För mig var det så att jag kände med fingret att den i överkant hade vecklat ut sig, men i botten var den fortfarande insjunken. Jag lät den sitta så en stund och gick omkring och meckade med lite jobb, sen gick jag tillbaka in på toan och kände efter, då hade den bucklat ut sig så den satt ordentligt. Jag antar att rörelse fick luft att komma in på rätt sätt och fick den att veckla ut sig helt. När den var på plats kände jag den ungefär lika mycket som en tampong. Ingenting.

Tog ut den två timmar senare för att se hur mycket den fyllt upp. Knappt halva. Sen har jag haft den i ungefär sex timmar och då var den full. Men det där är ju individuellt och det ändrar sig jättemycket för mig under veckan så det är bra att tömma ofta i början och lära sig hur ofta man klarar sig.

När den ska ut känns det också otäckt precis innan den liksom kommer till mynningen, men vafan. Det är nog en vanesak.

Jag är sjukt nöjd med mitt köp. Känns grymt miljömedvetet. Ekonomiskt. Smidigt, behöver ju aldrig komma ihåg att ta med extra skydd. Sitter den bara i är när man går hemifrån är det ju lugnt 😛 Eller om man har med den i sin lilla påse.

Ah näe men jag rekommenderar den, definitivt. Nu fick jag ju inte den jag hade blivit rekommenderad av från menskoppen.se för den fanns inte kvar när jag väl skulle beställa. Men vad spelar det för roll? Olika producent, samma storlek och funktion.

Glad mens på er!

Kommentera

