#411 Utvecklingsfas 8

”I början kan ni märka att barnet har sämre aptit, sover sämre…”

Mm. Sover sämre är inte ett understatement. Han vaknar ofta och då gråter han hysteriskt som om han haft en hemsk mardröm. Det är svårt att få honom att somna om i sin säng, men lägger man honom mellan oss ligger han bara och drar mig i håret, öronen och näsan, vänder och vrider på sig och försöker sätta och ställa sig upp. Han kan ligga och hålla på i över en timme. Till slut svär jag muttrande och lägger honom i sin egen säng. Antingen somnar han då tvärt eller skriker illa igen. Om han skriker då händer det faktiskt att han somnar om om man man tar in honom till vår säng igen. Men det är ju jobbigt när ingen får sova och det är trångt att ligga tre stycken i en 140 cm säng. Det är den minsta personen som tar mest plats. Inatt skickade jag faktiskt ner K till gästsängen i källaren för han var så arg för att han inte fick sova.

Han tycker att Loke är skitjobbig att ha under dagarna för han bara gör sånt som han inte får. Jag är av åsikten att han inte blir tillräckligt stimulerad och därför tar ut sin energi på fel sätt. Det är precis samma sak som när han hade hunden. Han tycker alldeles för mycket om att sitta inne och göra ingenting.

Men när jag kom hem i eftermiddags så hittade jag dem faktiskt på baksidan. K höll på att flytta marksten så jag kan fortsätta fixa runt grunden och Loke satt i vagnen och lekte med vattenkannan. Jag tog ur honom och lät honom springa i Kalle Anka-kostymen en stund. Han gick ner och kissade på gatan x)

Jag vet inte om det är något speciellt att berätta om honom. Han har börjat visa tydligt när han inte vill något. Men det känns som att det är mycket han inte vill. När jag sa ”Kom!” tidigare brukade han glatt komma. Nu vänder han och går åt andra hållet. Då får jag gå efter eller öppna dörren till dass eller ytterdörren för att fånga hans uppmärksamhet 😛

Häromdagen gick han blöjlös medan jag borstade tänderna. Han var på sitt rum och lekte. Sen kom han till mig på toa och pratade, sen gick han tillbaka till sitt rum. Jag spottade och sköljde. När jag sen går ut från badrummet sitter han på golvet på sitt rum och pillar i en bajskorv och stoppar en bit i munnen. Äckliga. Äckliga. Äckliga unge. FY FAN. FYYYY FAAAAN. SLUTA bete dig som en hund.

Plockade ur bajsbiten ur munnen, hoppas att det var den enda, och fick gå och duscha och borsta hans tänder. BLÄÄÄ. K plockade upp och slängde bajset. Jag slängde mattan.

Skulle ändå slänga den, för den stinker och går inte att tvätta, är för tjock.

Mm. Näe men mys. Nu ska jag göra nåt annat. Hej på er.

2 reaktioner på ”#411 Utvecklingsfas 8

Kommentera

